Hoe onderzoek je 2,6 terrabyte aan gelekte documenten? Met behulp van een grafische database, zo blijkt. De Zweedse startup Neo Technologies levert het gereedschap waarmee journalisten de Panama Papers kunnen openbreken.

“Lang zijn we alleen sexy geweest voor nerds, nu kunnen we ook ineens met andere mensen praten over ons product”, zegt oprichter en CEO van Neo Technologies Emil Eifrem tegen Economic Times. De Panama Papers biedt hem die ingang op feestjes. Want de grafische database die het bedrijf maakt, de NEO4j, wordt door het International Consortium of Investigative Journalists ingezet om wijs te raken uit de miljoenen documenten van Mossack Fonseca, het Panamese adviesbureau dat bedrijven adviseerde over hun buitenlandse belastingen.

Zoals in een spinnenweb

Een gewone database zoals Excel kan je alleen vertellen wat er in welk vakje staat. Een grafische database kan verbanden leggen. Connecties worden helder zoals in een spinnenweb. “Stel je hebt een premier die verbonden is met een bepaald adres en op dat adres woont iemand anders die weer verbonden is met een rekening die op één of andere manier verdacht is”, schetst Eifrem. “Dat zijn één, twee, drie, vier stappen die met andere technologie niet mogelijk zijn.”

Neo Technologies komt, net als Eifrem, oorspronkelijk uit Zweden, waar het bedrijf in 2007 begon. Tegenwoordig werkt Eifrem vanuit Silicon Valley, waar hij met 120 werknemers Wal-Mart en eBay tot zijn klanten mag rekenen. Zij gebruiken het systeem om nieuwe producten aan te raden aan hun klanten. De basis zijn eerdere verkopen van de klant en vergelijkbare profielen.

20 miljoen geïnvesteerd

Voorlopig kan Neo Technologies – vernoemd naar het karakter in The Matrix-filmserie – bogen op een mooie investering die vorig jaar langskwam: 20 miljoen dollar onder leiding van klinkende namen als Creandum, Fidelity en Sunstone. Winst maakt Neo Technologies nog niet, maar dat is een kwestie van tijd omdat de grafische database heel makkelijk op te schalen is.

Aan de Panama Papers houdt Neo geen cent over, zegt de CEO. De journalisten gebruiken de gratis versie van zijn programma. "Ik zit niet in de branche om geld te verdienen aan acht journalisten die de wereld proberen te redden - dat is niet mijn businessmodel", zegt hij lachend.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl